De ongekende schat

Een schoolleider ontdekt een schat aan manuscripten. Nietsvermoedend begint hij te neuzen in deze door onbekende wijzen verzamelde kennis. Al snel merkt hij dat die een bijzondere invloed op hem heeft. Hij verzamelt de werken en keert met deze stapel terug naar zijn praktijk. Zijn collega’s vragen zich verwonderd af wat er aan de hand is…  

Thema’s: persoonlijk leiderschap, leidinggeven aan leren
Herregistratiewaarde: 55%

Dit leerverhaal helpt schoolleiders zich te professionaliseren en te herregistreren met zelfgekozen thema’s en literatuur en geldt als literatuurspecialisatie.

Ook dit leerverhaal gebruikt een eeuwenoude menselijke vaardigheid, namelijk die om verhalen te maken, te vertellen en te begrijpen. Deze vaardigheid gebruik je ook voor jouw herregistratie. Het gaat om jouw eigen leerreis, die resulteert in een autobiografisch leerverhaal. Als mentor begeleid ik je daarin. Dit leerverhaal is gelijk de toetsing: is dit verhaal te volgen, spannend, betekenisvol en goed te vertellen aan anderen? Kun je anderen meenemen in wat je geleerd hebt? Zo ja, dan is jouw professionaliseringsavontuur geslaagd.

Hoe werkt het?

  • Je kiest je literatuur volgens de normen die je hieronder aantreft.
  • Je werkt individueel aan jouw leerverhaal door te lezen, te kijken, te luisteren, te onderzoeken, vragen te stellen en antwoorden te vinden. Je gebruikt daarbij een online leeromgeving. Je kunt je leerverhaal in tekst vatten, maar er ook een podcast van maken. De een schrijft graag, de ander spreekt liever.
  • Het leerverhaal is verdeeld over een aantal leerscènes en na elke scène beoordelen we hoe en waarom deze iets toevoegt aan jouw leerverhaal.
  • Je kunt in je eigen tempo en op je eigen leerplek de leerscènes verwerken.
  • Van alle scènes van deze leerreis maak je een leerverhaal, waaruit blijkt hoe deze reis is verlopen en wat je leerde.
  • Op grond van dit leerverhaal ontvang je dan een certificaat om jezelf te herregisteren bij het schoolleidersregister.

Welke literatuur moet ik lezen?

De volgende artikelen staan op het lijstje:

  • Making Differences: A Table of Learning , Lee S. Shulman (2002), Uit: In Change, The Magazine of Higher Learning
  • Taxonomie, Manon Ruijters, Uit: Canon van het leren, 2012

Wat betreft de te kiezen literatuur:

  • De thema’s van deze literatuur moeten corresponderen met de professionaliseringsthema’s van het schoolleidersregister.
  • Daarbij geldt dat het moet gaan om minimaal 160 pagina’s in het Nederlands of 100 pagina’s in een vreemde taal. Deze aantallen pagina’s mogen meerdere boeken beslaan.

Hoeveel tijd kost me dit en hoeveel herregistratiewaarde levert het me op?

Het schoolleidersregister heeft dit leerverhaal een herregistratiewaarde van 55% toegekend vanwege het hoge niveau van de leerdoelen. Het kent een studiebelasting van minimaal 30 uur. Door twee van deze leerverhalen met elkaar te verbinden, kun je een herregistratiewaarde van 100% realiseren.

Wat moet ik investeren?

In elk geval de geschatte studietijd. Verder rusten deze leerverhalen van onze leergemeenschap op een vorm van crowdfundingfinanciering. De samenleving geeft via de cao middelen aan schoolleiders om zich te professionaliseren en te herregistreren. Schoolleiders dragen financieel bij aan deze herregistratietrajecten op basis van het principe van een maatschappelijk verantwoorde investering. Die bepalen we samen, in overleg dus.

Waar vind ik de leerdoelen?

De leerdoelen, waarmee dit herregistratietraject gecertificeerd is, kun je opvragen via onderstaand formulier. Die stuur ik je dan toe met een korte toelichting, zodat je snel begrijpt wat de bedoeling is.

Wanneer kan ik beginnen?   

Je kunt beginnen op het moment dat je zelf het beste schikt en je maakt je leerverhaal op het moment dat jij daar tijd voor hebt.

Contact en vragen

Heb je nog vragen (dit werkt toch even anders)? Wil je hiermee aan de slag voor je herregistratie? Laat het weten.

Via dit telefoonnummer kun je mij, mentor, bereiken: (0348) 470999

Of gebruik dit formulier.

 Stuur mij de leerdoelen van dit leerverhaal

 Ik heb eerst nog wat vragen

 Neem contact met mij op voor de aanmelding

Ik heb de volgende vragen of opmerkingen:

Mijn naam is:

Mijn school heet:

Ik ben te bereiken op telefoonnummer:

Mijn e-mailadres is: