De ongekende schat

Een schoolleider ontdekt een schat aan manuscripten. Nietsvermoedend begint hij te neuzen in deze door onbekende wijzen verzamelde kennis. Al snel merkt hij dat die een bijzondere invloed op hem heeft.  Hij verzamelt de werken en keert met deze stapel terug naar zijn praktijk. Zijn collega’s vragen zich verwonderd af wat er aan de hand is…  

Thema’s: persoonlijk leiderschap, leiding geven aan leren
Herregistratiewaarde: 65%

Dit leerverhaal is een specialisatie en helpt schoolleiders zich te professionaliseren met zelfgekozen thema’s en literatuur. Het is tevens een vervolg op het introductieleerverhaal  Op zoek naar de verloren helden.

Ook dit leerverhaal gebruikt een eeuwenoude menselijke vaardigheid, namelijk die om verhalen te maken, te vertellen en te begrijpen. Deze vaardigheid gebruik je ook voor jouw herregistratie. Het gaat om jouw eigen leerreis, die resulteert in een autobiografisch leerverhaal. Als mentor begeleid ik je daarin. Dit leerverhaal is gelijk de toetsing: is dit verhaal te volgen, spannend, betekenisvol en goed te vertellen aan anderen? Kun je anderen meenemen in wat je geleerd hebt? Zo ja, dan is jouw professionaliseringsavontuur geslaagd.

Hoe werkt het?

  • Je kiest je literatuur volgens de normen die je hieronder aantreft.
  • Je werkt individueel aan jouw leerverhaal door te lezen, te kijken, te luisteren, te onderzoeken, vragen te stellen en antwoorden te vinden. Je gebruikt daarbij een online leeromgeving.
  • Het leerverhaal is verdeeld over een aantal leerscène en na elke scène beoordelen we hoe en waarom deze iets toevoegt aan jouw leerverhaal.
  • Je kunt in je eigen tempo en op je eigen leerplek de leerscènes verwerken.
  • Van alle scènes van deze leerreis maak je een leerverhaal, waaruit blijkt hoe deze reis is verlopen en wat je leerde.
  • Op grond van dit leerverhaal ontvang je dan een certificaat om jezelf te herregisteren bij het schoolleidersregister.

Welke literatuur moet ik lezen?

De volgende artikelen staan op het lijstje:

  • Making Differences: A Table of Learning , Lee S. Shulman (2002), Uit: In Change, The Magazine of Higher Learning
  • Taxonomie, Manon Ruijters, Uit: Canon van het leren, 2012

Wat betreft de te kiezen literatuur:

  • De thema’s van deze literatuur moeten corresponderen met de professionaliseringsthema’s van het schoolleidersregister.
  • Daarbij geldt dat het moet gaan om minimaal 350 pagina’s in het Nederlands of  175 pagina’s in een vreemde taal. Deze aantallen pagina’s mogen meerdere boeken beslaan.

Hoeveel tijd kost me dit en hoeveel herregistratiewaarde levert het me op?

Mijn inschatting is dat dit leerverhaal je ongeveer 60 uur kost. Het schoolleidersregister heeft dit traject 65% herregistratiewaarde toegekend vanwege het hoge niveau van de leerdoelen.

Waar vind ik de leerdoelen?

De leerdoelen, waarmee dit herregistratietraject gecertificeerd is, kun je opvragen via onderstaand formulier. Die stuur ik je dan toe met een korte toelichting, zodat je snel begrijpt wat de bedoeling is.

Heb je nog vragen? Dat kan ik me goed voorstellen, want herregisteren met een leerverhaal werkt toch even anders.

 Stuur mij de leerdoelen van dit leerverhaal

 Ik heb de volgende vragen

Mijn naam is:

Mijn school heet:

Ik ben te bereiken op telefoonnummer:

Mijn e-mailadres is:

Ik heb de volgende vragen of opmerkingen:

 

Ries van Vreeswijk