Op zoek naar de verloren helden

Een schoolleider ontmoet drie wijzen. Die roepen hem op zijn verloren helden te gaan zoeken. Hij ontdekt dat zijn school in de ban is van een bedwelmende macht. De wijzen raden hem aan onderwijzen als betekenisvolle kunst te gaan beoefenen, maar ook om zijn mensen aan te zetten tot grootsheid en virtuositeit. Om zich zo van deze macht te kunnen ontdoen.

Thema: persoonlijk leiderschap
Herregistratiewaarde: 45%
Studiebelasting: 60 uur

Dit leerverhaal is een introductie op een serie leerverhalen, gericht op schoolleiders die beseffen dat zij betekenis geven aan alles wat er gebeurt in hun organisatie en daar beter in willen worden. Om zo iedereen mee te kunnen nemen in het meeslepende verhaal van hun school. Dit leerverhaal gebruikt daarvoor een eeuwenoude menselijke vaardigheid, namelijk die om verhalen te maken, te vertellen en te begrijpen.

Deze vaardigheid gebruik je ook voor jouw herregistratie. Het gaat om jouw eigen leerreis, die resulteert in een autobiografisch leerverhaal. Als mentor begeleid ik je daarin, zowel inhoudelijk als qua planning. Dit leerverhaal is gelijk de toetsing: is dit verhaal te volgen, spannend, betekenisvol en goed te vertellen aan anderen? Kun je anderen meenemen in wat je geleerd hebt? Zo ja, dan is jouw professionaliseringsavontuur geslaagd.

Over dit introductietraject

Dit introductietraject is een kennismaking met de serie Leerverhalen voor de betekenisvolle schoolleider. Smaakt dit naar meer? Dan ontwikkel je jezelf verder met de volgende afleveringen van deze serie. Bovendien kun je zo 100% herregistratiewaarde realiseren.

Welke literatuur moet ik lezen?

De volgende boeken staan op het lijstje:

  • Het prachtige risico van onderwijs, G. Biesta, uitgeverij Phronese, 2020 (circa 70 pagina’s verplicht)
  • De achtste eigenschap, Stephen R. Covey, Business Contact, 2007, (circa 100 pagina’s verplicht)
  • Storytelling in de praktijk, Maarten van der Meulen, uitgeverij Countinho, 2021 (circa 55 pagina’s verplicht)

Waar vind ik de leerdoelen?

De leerdoelen, waarmee dit herregistratietraject geaccrediteerd is, vind je hier.

Hoe is dit leerverhaal opgebouwd? 

Dit leerverhaal bestaat uit een aantal leerscènes. Als je graag wat meer inzicht in de opbouw van dit verhaal wilt hebben, laat dat dan weten via het contactformulier onderaan deze pagina. Dan stuur ik een overzicht van de scènes.

Hoe werkt het?

  • Je werkt individueel aan jouw leerverhaal door te lezen, te kijken, te luisteren, te onderzoeken, vragen te stellen en antwoorden te vinden. Je gebruikt daarbij een online leeromgeving. Je kunt je leerverhaal in tekst vatten, maar er ook een podcast van maken. De een schrijft graag, de ander spreekt liever.
  • Het leerverhaal is verdeeld over een aantal leerscènes en na elke scène beoordelen we hoe en waarom deze iets toevoegt aan jouw leerverhaal.
  • Je kunt in je eigen tempo en op je eigen leerplek de leerscènes verwerken.
  • Van alle scènes van deze leerreis maak je een leerverhaal, waaruit blijkt hoe deze reis is verlopen en wat je leerde.
  • Op grond van dit leerverhaal ontvang je dan een certificaat om jezelf te herregistreren bij het schoolleidersregister.

Hoeveel tijd kost me dit en hoeveel herregistratiewaarde levert het me op?

Mijn inschatting is dat dit leerverhaal je ten minste 60 uur kost, afhankelijk van inzet en tempo. Het schoolleidersregister heeft dit traject 45% herregistratiewaarde toegekend vanwege het hoge niveau van de leerdoelen. Het register hanteert normaal gesproken als norm 240 uur voor 100% herregistratiewaarde. Dit is dus een traject met relatief veel rendement.

Wat moet ik investeren?

In elk geval de geschatte studietijd. Verder rusten deze leerverhalen van onze leergemeenschap op een vorm van crowdfundingfinanciering. De samenleving geeft via de cao middelen aan schoolleiders om zich te professionaliseren en te herregistreren. Schoolleiders dragen financieel bij aan deze herregistratietrajecten op basis van het principe van een maatschappelijk verantwoorde investering. Hoeveel? Dat bepalen we samen, in overleg dus.

Kan ik een kijkje nemen in de online leeromgeving, zodat ik weet hoe dat werkt?

Ja, natuurlijk! Collega’s hebben daar al dankbaar gebruik van gemaakt. Geef dat hieronder aan.

Wat  vinden de deelnemers?

Een collega van je vertelt dit: ‘Zo’n leerverhaal werkt als een spiegel. Eentje die Biesta en Covey je voorhouden. Zij schetsen een situatie waarin je echt niet wilt verkeren, maar waar je inzit voordat je het goed en wel doorhebt. Wat ik leer, helpt me nu al. Ook al ben ik nog niet klaar…’ (Hier het hele verhaal) Hij wil graag zijn ervaringen persoonlijk delen met je als je daar behoefte aan hebt. Geef dat aan in het contactformulier hieronder.

Wanneer kan ik beginnen?   

Je kunt beginnen op het moment dat je zelf het beste schikt en je maakt je leerverhaal op het moment dat jij daar tijd voor hebt. Meld je hieronder aan.

Contact en vragen

Heb je nog vragen (dit werkt toch even anders)? Wil je hiermee aan de slag voor je herregistratie? Laat het weten.

Via dit telefoonnummer kun je mij, mentor, bereiken: (0348) 470999

Of gebruik dit formulier.

 Neem contact met mij op voor de aanmelding

 Ik zit met nog wat vragen, waarop ik antwoord zoek

 Stuur mij de opbouw van dit leerverhaal

 Ik wil de online leeromgeving bezoeken

 Breng mij in contact met een deelnemende collega

Mijn naam is:

Mijn school heet:

Ik ben te bereiken op telefoonnummer:

Mijn e-mailadres is:

Ik heb de volgende vragen of opmerkingen: