Een schoolleider heeft na jaren hard werken alles picobello voor elkaar op zijn school. Een goed inspectierapport bevestigt dat. Toch voelt hij altijd nog een zekere onrust bij zichzelf. Zegt hij als schoolleider wel alles wat hij zou kunnen zeggen over zijn school, over het onderwijs dat hij en zijn team geven?
Hij beseft: op school gebeurt er iets dat hij maar slecht onder woorden kan brengen. Tegelijkertijd begrijpt hij wel dat dat erg belangrijk is. Voor nieuwe ouders, voor bestaande ouders, het team, de leerlingen, het bestuur, de andere betrokkenen. Het is iets ongrijpbaars, het heeft te maken met de betekenis van onderwijs. Het gaat verder, veel verder dan dingen goed regelen en communiceren. Het is precies dat wat ouders doet besluiten om voor zijn school te kiezen. Of die een leerkracht de knoop doet doorhakken om juist bij zijn school te solliciteren. Maar het heeft ook te maken met de waardering die de omgeving voor onderwijs weet op te opbrengen. Of hoe de relatie met ouders zich weet te verdiepen. Ook gaat het om de vraag of hij weet waar hij zelf staat als schoolleider. Dat team, ouders, leerlingen, bestuur en andere betrokkenen dat voelen en daardoor als vanzelf naar hem luisteren. Simpelweg omdat ze beseffen dat hij wat te vertellen heeft. En dat merken ze aan wat hij zegt en schrijft.
Zoiets zou het moeten zijn, beseft hij. Maar hoe bereik je dat? Op een dag besluit hij op zoek te gaan naar het antwoord. En hij vond het volgende voorstel.
We gaan een leerverhaal maken, bestaande uit de volgende punten:
- Ik leer hoe ik als schoolleider betekenis kan geven aan alles wat er op mijn school gebeurt, om zo alle betrokkenen daarin mee te nemen. We nemen daarin de leeropbrengsten van leergemeenschap De betekenisvolle school mee.
- Ik leer met echte gebeurtenissen. Denk aan: gesprekken op school, zowel formeel als informeel, nieuwsberichten voor de nieuwsbrief, de website, de app of social media, toelichtingen voor scholen op de kaart, kennismakingsgesprekken, afscheidstoespraken, teksten voor het beleidsplan en de website en met alles wat ik verder nog schrijf of zeg.
- Ik leer niet alleen goed te doen, maar vooral ook goed te denken: de school als doorgaande vertelling.
- Liefst met zoveel mogelijk herregistratiepunten, dus richting de 100%
- Hoe, waar, wanneer en met wie: dat staat allemaal open en vullen we samen in.
- Wat je hiervoor investeert uit je professionaliseringsbudget bepaal jij zelf op basis van wat jij maatschappelijk verantwoord vindt.
De volgende stappen heb ik in gedachte:
- Samen inventariseren we je leerbehoefte en – wensen
- Samen formuleren we de leerdoelen
- De leerdoelen accrediteer ik bij het schoolleidersregister
- Van de leerdoelen maak ik een leerverhaal
- Jij kunt met het leerverhaal aan de slag en ik help je daarbij
- Na afloop herregisteer jezelf met dit verhaal bij het schoolleidersregister
- Je gaat verder als schoolleider die met dit leerverhaal echt wat te zeggen heeft.
Lijkt je dit wat? Laat dat hieronder even weten! Doet dit uiterlijk vrijdag 14 oktober, voor 18:00 uur.
Dan neem ik contact me je op en kijken we samen of dit echt bij jou past en hoe we dit kunnen realiseren.
Wil je weten wat een leerverhaal is, kijk dan hier even.
Ries van Vreeswijk, mentor