Remco Hartemink voltooide Op zoek naar de verloren helden. Zijn ervaring.
“Toen ik begon aan dit leerverhaal wist ik niet precies wat ik ervan moest verwachten. Ik was vooral nieuwsgierig. Het voelde nieuw, een beetje spannend ook, maar ik dacht: laat ik het gewoon doen. En dat bleek een goede keuze.
Tijdens het traject ben ik een periode uitgevallen. In die tijd heb ik mijn hele leerverhaal opnieuw gelezen. Pas toen zag ik wat het werkelijk betekende. Het liet mijn zoektocht zien, mijn worstelingen, maar ook mijn groei. Ik heb het aan collega’s laten lezen, thuis gedeeld, zelfs met mijn coach. Het werd een document dat een fase van mijn leven weergeeft. Dat maakt het zo waardevol: je kunt het teruglezen en herkennen wie je toen was.
Collega’s zeiden wel dat het geen makkelijk verhaal was – het leest niet als een romannetje – en daar hadden ze gelijk in. Maar juist dat maakt het betekenisvol. Omdat ik er lang aan heb gewerkt, laat het echt een periode uit mijn leven zien. Het is niet zomaar een opdracht, het is iets persoonlijks. Dat heb ik nog niet bij eerdere opleidingen voor mijn herregistratie zo ervaren.
Wat me meteen aansprak was het idee achter het leerverhaal. Dat raakte iets in mij. Ik hou van verhalen, van betekenis geven aan wat je meemaakt. Leren via verhalen vond ik vanaf het begin mooi. Het voelde als een avontuur, iets nieuws en anders dan de traditionele cursussen die ik kende.
In het begin wist ik nog niet goed wat ik me erbij moest voorstellen. Wat bedoelen ze precies? Hoe werkt dat dan, een leerverhaal? Maar al snel ontdekte ik dat het leren heel dicht bij mijn eigen praktijk bleef. Je leert niet ergens op een locatie, je leert vanuit je dagelijkse werk. Je leest, reflecteert, schrijft, en daardoor ga je de theorie echt begrijpen. Soms las ik stukken drie of vier keer voordat ik ze in mijn verhaal kon verwerken. Dat maakt dat het niet oppervlakkig blijft – het gaat echt onder je huid zitten.
‘Het leerverhaal raakte aan wie ik ben’
De vrijheid die je krijgt, vond ik zowel fijn als uitdagend. Je moet zelf discipline hebben. In een drukke schoolleidersfunctie is scholing vaak belangrijk, maar zelden urgent. Er komt altijd iets tussendoor. Toch zorgde die vrijheid ervoor dat het echt van mijzelf werd. Het leerproces voelde daardoor persoonlijk en authentiek.
De begeleiding tijdens het traject heb ik als prettig en verdiepend ervaren. De vragen die ik kreeg, zetten me aan het denken. Soms merkte ik dat de mentor een duidelijke eigen visie had – dat voelde ik wel. Voor mij was dat prima, ik sta stevig in mijn mening. Maar ik kan me voorstellen dat het voor beginnende directeuren anders is. Een balans tussen sturen en ruimte geven, vind ik wel belangrijk.
Wat ik vooral waardeerde, was dat ik steeds opnieuw werd aangezet tot reflectie: hoe zie ik dit zelf? De begeleiding hielp me ook om bij de kern te blijven, zeker bij de wat complexere literatuur. Soms kreeg ik de suggestie om iets opnieuw te lezen of verder te doordenken. Dat hielp me echt.
Thema’s als vertrouwen kwamen in mijn leerverhaal terug, en die sloten mooi aan bij gesprekken die ik had in mijn coaching. Wat ik leerde van auteurs als Biesta en Covey blijft me bij. Vooral het idee van onderwijskundige virtuositeit en dat goed leiderschap niet alleen over kennis gaat, maar ook over wijsheid en gevoel – heeft een blijvende indruk op me gemaakt.
Het hele proces heeft me verrijkt. Het was intensief, zeker, maar ook betekenisvol. Misschien maakte ik het zelf ook intensief, omdat ik het goed wilde doen. Maar daardoor raakte het me ook echt. Het was leren met hoofd en hart.”
Advies aan collega’s
“Als ik andere schoolleiders iets mag meegeven, dan is het dit: als je iets zoekt dat niet alleen kennis toevoegt, maar ook echt iets met je doet, dan is een leerverhaal een prachtige manier. Het gaat niet over theorie van anderen, maar over jouw eigen praktijk, jouw mensen, jouw school. Het is leren dat je niet vergeet. Het nodigt uit tot bewustwording, tot nadenken over jezelf als persoon en als leider. Dat maakt het waardevol – en blijvend.”
Reactie mentor Ries van Vreeswijk: Zo’n leerverhaal vraagt inderdaad discipline. Remco spraak daarom met mij deadlines af, als stok achter de deur en om het tempo erin te houden. Dat werkte in de praktijk goed. Dit leerverhaal heeft op mij als mentor ook impact gehad. Daarom goede feedback van Remco: geef een deelnemer de ruimte om zijn eigen visie te ontwikkelen.”
Pluspunten
- avontuur
- vrijheid
- begeleiding
- verdiepend
- authentiek
Minpunten
- kan lang duren
- vraagt zelfregie
Wil je in contact komen met deze collega? Ik regel dat graag voor je.