De gekoesterde crisis

Alles loopt op rolletjes en gedoe kent de school niet. Maar toch… Een onbestemd gevoel knaagt aan het bewustzijn van de schoolleider. Wat drijft ons eigenlijk als team en boeien we alle betrokkenen nog wel? Gedreven door een vaag onbehagen gaat hij op zoek en ontdekt een onverwachte kracht, die hij niet kende.

Thema: persoonlijk leiderschap
Herregistratiewaarde: 55%

Dit leerverhaal is een specialisatie en een vervolg op het  introductieleerverhaal Op zoek naar de verloren helden.

Ook dit leerverhaal gebruikt een eeuwenoude menselijke vaardigheid, namelijk die om verhalen te maken, te vertellen en te begrijpen. Deze vaardigheid gebruik je ook voor jouw herregistratie. Het gaat om jouw eigen leerreis, die resulteert in een autobiografisch leerverhaal. Als mentor begeleid ik je daarin. Dit leerverhaal is gelijk de toetsing: is dit verhaal te volgen, spannend, betekenisvol en goed te vertellen aan anderen? Dan heb je geleerd wat je kon leren.

Hoe werkt het?

  • Je werkt individueel aan jouw leerverhaal door te lezen, te kijken, te luisteren, te onderzoeken, vragen te stellen en antwoorden te vinden. Je gebruikt daarbij een online leeromgeving.
  • Het leerverhaal is verdeeld over een aantal leerscène en na elke scène beoordelen we hoe en waarom deze iets toevoegt aan jouw leerverhaal.
  • Je kunt in je eigen tempo en op je eigen leerplek de leerscènes verwerken.
  • Van alle scènes van deze leerreis maak je een leerverhaal, waaruit blijkt hoe deze reis is verlopen en wat je leerde.
  • Op grond van dit leerverhaal ontvang je dan een certificaat om jezelf te herregisteren bij het schoolleidersregister.

Welke literatuur moet ik lezen?

De volgende boeken staan op het lijstje:

  • Donald Miller, Storybrand, Hoe een heldere boodschap je bedrijf laat groeien, Van Duuren Management, 2021 (eerste deel).
  • De achtste eigenschap, Stephen R. Covey, Business Contact, 2014 (tweede deel).

Hoeveel tijd kost me dit en hoeveel herregistratiewaarde levert het me op?

Mijn inschatting is dat dit leerverhaal je ongeveer 60 uur kost. Het schoolleidersregister heeft dit traject 55% herregistratiewaarde toegekend vanwege het hoge niveau van de leerdoelen.

Waar vind ik de leerdoelen?

De leerdoelen, waarmee dit herregistratietraject gecertificeerd is, vind je hier.

Heb je nog vragen? Dat kan ik me goed voorstellen, want herregisteren met een leerverhaal werkt toch even anders.

Mijn naam is:

Mijn school heet:

Ik ben te bereiken op telefoonnummer:

Mijn e-mailadres is:

Ik heb de volgende vragen:

 

Ries van Vreeswijk